TiVoLin vastuullisuusohjelma

Toimintamme vastuullisuus koostuu kolmesta osasta: Sosiaalinen vastuullisuus, taloudellinen vastuullisuus ja ympäristövastuullisuus. Vastuullisuusohjelmamme pohjautuu Voimisteluliiton Vastuullisen voimistelun periaatteisiin. Hyvä ohjaus ja valmennus on määritelty tarkemmin ohjaus- ja valmennuslinjauksessamme.

Sosiaalinen vastuullisuus

• Harjoittelu on positiivista, kannustavaa ja turvallista
  • Jokainen on tervetullut mukaan omana itsenään
  • Mahdollistamme erityistarpeisten harrastajien osallistumisen tarvittavin järjestelyin
  • Urheilemme reilusti ja puhtaasti (antidoping)
  • Puutumme epäasialliseen toimintaan mallimme mukaisesti (ks. alla)

Taloudellinen vastuu

• Pidämme harrastusmaksut kohtuullisina, jotta kustannukset eivät olisi este harrastamiselle
  • Seuran talous on tasapainossa ja johtokunta seuraa sitä säännöllisesti
  • Seuran lakisääteiset velvollisuudet on hyvin hoidettu (esim. kirjanpito ja tilinpäätös)

Ympäristövastuu

• Kannustamme kulkemaan harjoituksiin kävellen tai pyörällä, julkisilla tai kimppakyydeillä
  • Arjen valinnoissa huomioimme ympäristövaikutukset ja pyrimme kestäviin valintoihin (esim. käytetyn ja uudelleenkäytettävän suosiminen, lajittelu, hävikin minimointi)

Epäasialliseen toimintaan puuttumisen malli

Mitä on epäasiallinen käytös?

• Yleisen hyvän tavan vastaista käyttäytymistä
  • Lainvastaista käyttäytymistä
  • Järjestelmällistä, jatkuvaa tai kertaluonteista toista alistavaa toimintaa joko tekona tai laiminlyöntinä

Esimerkiksi mustamaalamista, yhteisön ulkopuolelle jättämistä, huutamista, haukkumista, kiroilua, pahan puhumista, naurunalaiseksi saattamista, fyysistä väkivaltaa tai sillä uhkailua, valta-aseman väärinkäyttöä, seksuaalista häirintää, sukupuoleen perustuvaa häirintää tai päihteisiin liittyvää epäasiallista käytöstä.

Jos olet kohdannut seurassamme epäasiallista toimintaa, voit olla yhteydessä:

• Oman toimialasi toimialavastaavaan (aikuisten liikunta, kilpa- ja valmennustoiminta, lasten ja nuorten harrasteliikunta)
  • Puheenjohtajaan tai varapuheenjohtajaan
  • Nimettömästi Väestöliiton Et ole yksin -palveluun: www.etoleyksin.fi

Yhteystiedot löydät Johtokunta-osiosta. Halutessasi voit ottaa yhteyttä myös nimettömästi yhteydenottolomakkeemme kautta. Huomaathan kuitenkin, että nimettömissä yhteydenotoissa mahdollisuutemme asian tarkempaan käsittelyyn ovat rajalliset. Siksi toivomme, että jos suinkin mahdollista, kertoisit nimesi ja yhteystietosi yhteydenoton yhteydessä.

Johtokunnan jäsen ottaa vastaan palautteesi ja vastaa asian käsittelystä. Jos kyseessä on rikos, ohjaamme olemaan yhteydessä viranomaisiin. Muussa tapauksessa käsittelemme epäasiallisen käytöksen osallisten kesken mahdollisimman pian tapahtuneen jälkeen. Tarvittaessa käsittelyyn voi osallistua ryhmän ohjaaja/valmentaja, alaikäisen tapauksessa vanhemmat,  yksi tai useampi johtokunnan jäsen tai ulkopuolinen henkilö esimerkiksi Voimisteluliitosta.

Epäasiallisen toiminnan ennaltaehkäisy

Tavoitteenamme on, että kaikilla on mukavaa ja turvallista harrastaa seurassamme. Esiin tulleiden ongelmatilanteiden käsittelyn lisäksi pyrimme ennnaltaehkäisemään ongelmatilanteiden syntymistä muun muassa seuraavilla keinoilla:

• Ohjaus- ja valmennuslinjauksemme korostaa positiivista ja kannustavaa ilmapiiriä ja liikunnan iloa. Ohjaajat ja valmentajat sitoutuvat linjauksen noudattamiseen työsopimuksessa. Hyvän ohjauksen ja valmennuksen periaatteita kerrataan ohjaajien ja valmentajien kanssa useamman kerran vuodessa kaudenaloitustapaamisissa ja kehityspäivissä.
  • Kaikilta lasten kanssa työskenteleviltä ohjaajilta ja valmentajilta tarkastetaan rikostaustaote ennen työsuhteen aloittamista.
  • Kaikki ohjaajamme ja valmentajamme  ovat koulutettuja vähintään Voimisteluliiton järjestämissä ohjaamisen peruskoulutuksissa. Suurimmalla osalla on taustallaan paljon laajempaakin koulutusta ja työn kautta hankittua osaamista. Uusien ohjaajien kanssa sovimme tarvittavista koulutuksista heti työsuhteen alussa.
  • Johtokunnan toimialavastaavat tukevat ja ohjaavat ohjaajia ja valmentajia laadukkaiden harjoitusten toteuttamisessa ja mahdollisten ongelmatilanteiden käsittelyssä.
  • Kaikissa lasten ryhmissä tehdään kauden alussa ryhmän pelisäännöt, joihin sisältyy ystävällinen käytös muita ryhmäläisiä kohtaan.
  • Kysymme vuosittain harrastajilta palautetta toiminnastamme. Lisäksi harrastajat voivat antaa palautetta milloin vain nettisivujemme yhteydenottolomakkeen kautta, toimiston sähköpostiin tai suoraan johtokunnan jäsenille.